Cisco RIP

From HackerNet
Revision as of 13:23, 8 May 2016 by Helikopter (talk | contribs)
Jump to: navigation, search

Routing Information Protocol är ett distance vector routing protocol som använder hop count som metric, det är designat för små nätverk. I denna artikel används RIP synonymt med RIPv2 (RFC 2453), RIPv1 skickar inte med subnet mask i uppdateringarna och har därmed inte stöd för VLSM så det är väldigt legacy. Varje router kan annonsera sina directly connected networks plus det som de lär sig från andra RIP-routrar. Som med övriga distance vector routing protocols på IOS annonseras endast nätverk som hamnar i routingtabellen vidare, dvs annonsera endast det som routern själv använder. Man skickar kända nätverk med deras metric med multicast så alla som lyssnar på 224.0.0.9 får uppdateringar. Med tanke på att man inte känner till hela topologin utan endast nätverk och riktning är det större risk för loopar än med t.ex. link-state routing protokoll.

Type: Distance Vector

Algorithm: Bellman-Ford

AD: 120

Protocols: IP

Packets: 2

Uppdateringar

RIP-routrar byter information med varandra genom att skicka uppdateringar på alla RIP-enableade interface baserat på update timer (30 sec default). Man skickar all information man har varje gång, max 25 route entries får plats per enskilt paket. Det skickas inga Hellos och inga grannskap upprättas utan uppdateringar skickas till 01:00:5E:00:00:09 224.0.0.9 UDP port 520 var 30 sekund. RIP har två meddelandetyper, Requests och Responses. Requests används för att be en granne skicka en partial eller full update direkt utan att vänta på Update timer. Skickar en router en request som innehåller en rad med address family ID 0 och metric 16 vill den ha en full update. Annars ska grannen svara med uppdateringar för de nät som står speccade i Requesten, dvs partial update, dock är inte partial requests implementerat på IOS. Full update frågas efter när en Ciscorouter bootar upp, ett RIP-interface kommer upp eller clear ip route * körs.

Metric
För metric används hop count och upp till 15 är användbart, 16 anses som infinity. Som med alla distance vector protokoll används den route med lägst metric, dvs bästa vägen, och övriga vägar påverkar inte routingtabellen. Enda undantaget till denna regel är om next-hop skickar en högre metric än tidigare då accepteras den direkt, t.ex. vid route poisoning. Enda sättet att få påverkningsmöjlighet är att annonsera lägst metric. En skillnad med RIP kontra EIGRP och RIPng är att metric läggs på när en route skickas iväg istället för när den kommer in. Finns det flera väger till en destination med samma metric installeras upp till 4 routes i routingtabellen. Detta går att ändra med maximum-paths-kommandot.

Split Horizon
För att förhindra loopar används flera tekniker. Split Horizon, istället för att skicka exakt alla routes till en granne X tas routes med next-hop granne X bort från uppdateringen. Detta är påslaget default på alla interface förutom fysiska Frame Relay och ATM. En ännu kraftfullare variant är att lägga till Poison Reverse, då skickas uppdateringarna med next-hop granne X till granne X men med en metric satt till infinity. Detta har inte Cisco RIPv2 stöd för.

Om två routrar känner till samma nät kommer den som annonserade ut det först att vara den som gäller för övriga routrar oavsett hop count eftersom split horizon gör att routes man får in på ett interface aldrig annonseras ut på det interfacet. Så även om den "sena" routern har en bättre väg kan den inte berätta det för någon eftersom den har fått in en uppdatering om routen på de interface där det finns RIP-routrar. Det går att stänga av men är inte rekommenderat.

no ip split-horizon

Om två routergrannar ser sig själva som next-hop för samma nätverk (kan hända om Split Horizon är avstängt) kommer de att turas om att uppdatera varandra med grannens metric plus 1 och den blir högre och högre för att tillslut nå infinity och den ena slutar. Med RIP kan detta ta lång tid. Detta kallas Counting to infinity och är en konsekvens av distance vector protokoll.

Route tag
Med RIPv2 kom stöd för route tags, det är ett 2 byte integer value som man kan sätta på vissa routes för att tagga dem. Används t.ex. vid redistribution för att skilja på internal och external routes.

En stor nackdel med RIP är konvergenstiden.

Konfiguration

RIP-processen startar inte utan network-kommando.

router rip
 version 2
 distance 120
 network 10.0.0.0

Version per interface

interface gi2
 ip rip send version 1
 ip rip receive version 1

Ett passivt interface skickar inte ut några uppdateringar.

 passive-interface default
 no passive-interface gi2

Verify

show ip protocols
show ip rip database

Clearing routing process

clear ip route *

Debug

debug ip ripv2
debug ip ripv2 events

Unicast

Kan användas på vissa nätverkstyper, t.ex. multipoint Frame Relay subinterface.

neighbor 10.0.0.10

Broadcast

255.255.255.255

int gi2
 ip rip v2-broadcast

Subnet broadcast

int gi2
 ip broadcast-address 10.0.0.255

Source Validation
Godta uppdateringar oavsett vilken IP de kommer ifrån. Stänger av sanity checks against source address of routing updates.

no validate-update-source

Authentication

En RIP-router vet om någon annan stödjer autentisering genom att kolla på AFI-fältet i uppdateringen, 0xFFFF betyder authentication. Det finns stöd för plain-text och MD5 och implementeras med hjälp av key-chain. Ett högre nyckelvärde godtar lägre nyckelvärde om key-string är samma men ej tvärtom. Använder man autentisering sänks antalet prefix som får plats i ett RIP-meddelande från 25 till 24. Key chain måste konfigureras innan RIP authentication!

key chain RIP-KEYS
 key 1
  key-string HACKER
interface gi2
 ip rip authentication mode md5
 ip rip authentication key-chain RIP-KEYS

Verifiera vilka interface som använder vilken key chain

show ip protocols | b rip

Convergence

Optimization & Scalability

Skicka inte uppdateringar så fort

output-delay <milliseconds>

Hur många obehandlade uppdateringar som tillåts

input-queue 150

Triggered Updates

RIP går att göra till ett event-drivet protokoll. Det har stöd för triggered updates, dvs om en förändring sker kan en partial update skickas ut direkt. Om en route failar kan man skicka ut en triggered update om denna routen med en metric satt till infinity då propagerar uppdateringen till alla routrar och de slutar använda den failade routen, detta kallas route poisoning. Däremot sparas routen i den interna RIP-databasen men markeras som possibly down. Eftersom RIP använder UDP går det inte att lita på att exakt alla paket är rätt.

Per interface (shut/noshut för att aktivera)

ip rip triggered

Suppress triggered updates when next regular update due within 10 seconds

flash-update-threshold 10

Timers

Varje router har för varje route en tillhörande invalid after timer (default 180 sekunder) som tickar varje sekund och resetas varje gång den kommer in en uppdatering innehållandes routen. Kommer det inte in någon uppdateringen med routen blir den invalid och holddown timern startar. Då börjar routern skicka ut uppdateringar om att denna route inte är nåbar (infinte metric) genom sig själv eftersom det har hänt något med routen ur det egna perspektivet så övriga routrar får hitta en annan väg. Samtidigt som den inte accepterar några uppdateringar gällandes denna route tills holddown timear ut (default 180 sekunder). Huvudsyftet men holddown är fördröja processandet av uppdateringar om nätverk vars nåbarhet inte är säker eftersom de mottagna uppdateringarna kanske inte innehåller up-to-date information.

Det finns också en flushed after timer som tickar och resetas på samma sätt som invalid after. Om routern inte hör något på 240 sekunder (default) tas routen bort från routingtabellen. Denna finns för att en route inte ska vara oviss för evigt. Eftersom invalid after är 180 sekunder och flushed after är 240 får inte holddown köra klart utan det bryts efter 60 sekunder.

Timers går att tuna men det bör vara samma överallt.

timers basic 10 60 60 80 100 
show ip protocols | include seconds

Per interface

ip rip advertise <seconds>

BFD

BFD kan användas med RIP unicast.

router rip
 version 2
 bfd all-interfaces
 neighbor 1.1.1.1 bfd

Summarization

Make RIPv2 classless

no auto-summary

Summarization per interface

int gi2
 ip summary-address rip 10.0.0.0 255.255.255.0

no auto-summary behövs för detta.

Default route

Det finns flera olika metoder för att skicka en default route till en granne.

int gi2
 ip summary-address rip 0.0.0.0 0.0.0.0

Default-information

router rip
 default-information originate

Static

ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 null 0
router rip
 network 0.0.0.0      #Alt 1
 redistribute static  #Alt 2

Default-network

ip route 20.0.0.0 255.0.0.0 null 0
ip default-network 20.0.0.0 

Finns det en default route i rib så skickas det ut men metricen måste vara valid för RIP.

router rip
 default-metric 3

Filtering

Prefix-list

router rip
 distribute-list gateway     #Filtering incoming updates based on gateway
 distribute-list prefix      #Filter prefixes in routing updates
ip prefix-list R3 seq 5 deny 192.168.0.3/32
ip prefix-list R3 seq 10 permit 0.0.0.0/0 le 32
ip prefix-list LIST seq 10 permit 0.0.0.0/0 le 32
router rip
 distribute-list prefix LIST gateway R3 in

ACL
Extended ACL tolkas av RIP distribute som:

access-list 100 permit ip host <sending router> host <prefix>

Exempel

access-list 100 deny ip host 10.0.0.10 host 172.20.0.0
access-list 100 permit ip any any
router rip
 distribute-list 100 in Gi2

Det går även att blockera specifika avsändare med hjälp av interface ACL

access-list 10 deny 2.2.2.2 0.0.0.0
access-list 10 permit any
interface gi2
 ip access-group 10 in

Offset list
Lägg till 5 på hop count till det som skickas ut på interface Gi2

router rip
 offset-list 10 out 5 Gi2
access-list 10 permit any 

offset-list 0 träffar alla routes

Administrative Distance
Det går att filtrera routes med hjälp av AD. Exempel: filtrera vissa prefix från en viss granne. AD 255 = UNKNOWN.

access-list 10 permit 192.168.0.0
access-list 10 permit 172.30.0.0
router rip
 distance 255 20.0.0.20 0.0.0.0 10

Från alla routrar

 distance 255 0.0.0.0 255.255.255.255 10

RIPng

RIP Next Generation är RIP för IPv6. Även om namnet låter flashigt har inte mycket underliggande mekanismer förändrats även om UDP 521 istället för 520 nu används för att undvika krock med RIPv1/v2. Destination address för uppdateringarna är FF02::9. 15 hop är max metric och 16 är infinity men däremot ökas metric vid mottagandet av annonsering istället för skickandet som i tidigare versioner. Allt loopundvikande sker på samma sätt. En uppdatering kan innehålla så många entries som får plats i packetet vars max storlek avgörs av IPv6 MTU på länken. RIPng har inte stöd för autentisering utan precis som med OSPFv3 sköts detta av IPsec, däremot har inte Ciscos implementation stöd för detta. Passive interfaces och static neighbors finns inte heller men nyheter är Route Poisoning (till Split Horizon) och multipla RIPng-processer.

Konfiguration

Prereq

ipv6 unicast-routing
ipv6 cef

Sätt IP-adresser på interfacen och enablea sedan RIP

ipv6 router rip 1
 poison-reverse
interface fa 0/0
 ipv6 rip 1 enable

Verify

show ipv6 rip

Annonsera endast default route

interface fa 0/0
 ipv6 rip 1 default-information only